Friday, March 11, 2011

episod hati



Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah…waa sungguh tak ku sangka lama tidak mencoret sebarang kata di teratak Anis Humaira ini… menulis di status di laman social semalam, rindu untuk mencoret, banyak yang ingin dipotret. Anis sangat-sangat kesal dengan diri, lantaran gagal menguruskan blog ini dengan baik sejak akhir-akhir ni. Walaupun kekesalan ini diluahkan berkali-kali, namun ia tetap tidak mampu untuk mengubah apa-apa. “(T_T)”



Sebelas hari berlalu, menerima episode duka, abi tersayang yang terlibat dengan kemalangan, namun Alhamdulillah, semakin hari sudah beransur hilang sakitnya, pada pandangan zahirnya begitu, namun yang merasa perit bukan hati ini, tetap abah juga yang menanggung sakit. Hati meronta mahu pulang segera, tapi apakan daya, takdir menentu segalanya, dua hari mendengar berita barulah bisa bertentang mata. Melihat abah termenung jauh, membuatkan hati makin pilu. Banyak difikirkan agaknya, tatkala melihat abah mengisi masa seadanya dengan mendekatkan diri pada rabb, membuatkan hati tenang sedikit, mungkin banyak yang ingin dicerita, tapi cukuplah sekadar coretan rasa, bahawa hati ini tidak bisa menipu bahawa perit yang abah rasa turut kami rasa.. walau tak mungkin kami sentiasa menangis duka menatap hiba, cukuplah kami berwajah ceria agar abah turut terus sentiasa redha, apa kiranya yang berlaku itulah yang menguji iman di hati.



Membaca coretan srikandi Nazira di terataknya sedikit membuatkan hati ini tersentuh, kata-kata yang bisa mematikan duka,



"Orang beriman selalu punya cara sendiri untuk menjaga hatinya, meski berlawanan dengan apa yang ia terima dalam kehidupan... Saat mendapat musibah, air matanya menitis, tapi hatinya terilham untuk menyakini bahawa apa yang terbaik untuknya. Fizikalnya mungkin lelah, fikirannya mungkin penat, tapi tidak dengan hatinya yang terus yakin apabila ia diuji oleh Allah itu adalah tandanya bahawa Allah masih sayang padanya... Subhanallah, semoga kita termasuk dalam golongan hamba-Nya yang bersyukur dan bersabar..."



"ya Allah... jagalah hati2 kami dari berpaling dari-Mu... Jauhkanlah kami dari beban perasaan yang mengheret kami ke lembah kehinaan... Lindungilah kami dari bisikan syaitan yang menghasut..."



Membaca surat cinta, kalam Ilahi, cukup menyejukkan hati:



ya Tuhan kami,berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempunakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami…[18:10]



Doaku, semoga abah cepat sembuh, dan dilimpahi rahmat dan kasih sayang serta cinta daripada rabb.. amin..



Sekadar coretan hati,

12 Mac 2011

10.19 a.m

Fi Baiti Sakinah.




3 comments:

Anonymous said...

"tiada kesusahan (atau bala bencana) y menimpa seseorang ) melainkan dengan izin ALLAH, dan sesiapa y beriman kepada ALLAH , ALLAH akan memimpin hatinya (utk menerima apa y telah berlaku itu dengan TENANG dan SABAR) dan ALLAH MAHA MENGETAHUI akan tiap2 sesuatu (at-taghabun :11)

ibnumuaz91 said...

amin.. semoga abah cepat sembuh..insyaAllah.. Alllah bersamamu

aNis hUmaiRa said...

amin,,,syukran ya akh,,