Friday, December 4, 2015

Aku dan Bintulu

 Orientasi

 I'm ready!




Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, bermula episod aku melangkah ke alam nyata. Indah atau tidak semuanya pasti akan menyapaku. Hari ini cukup panjang buatku. Saat mataku mulai menjauh dari pandangan orang tua. Mampukah aku hidup seorang diri? Aku punya Allah. Jika selama ini sudah hampir enam tahun aku hidup berdikari masakan kali ini akan sukar buatku. Insya ALLAH akukan mampu. Segalanya cukup baharu buatku. Peristiwa begku rosak diperlakukan oleh pak cik bas bukanlah hal yang besar. Melainkan perkara itu sedikit menyukarkan pergerakanku untuk mengheret beg tersebut sebelum check in di kaunter. Sungguh, ketika ini aku terasa keseorangan di tempat yang begitu asing bagiku. Aku hanya belajar satu persatu melalui pemerhatian perlakuan orang sekelilinku. Masakan tidak, hampir enam tahun aku menggunakan perkhidmatan KTM untuk berulang-alik dari tempat pengajianku. Ini kali kedua aku menaiki kapal terbang. Umpama rusa masuk ke kandang. Mungkin itulah peribahasa yang paling sesuai buatku. (Ketawa sopan *_*) Kali pertama ketika aku masih bayi.


Saat melabuhkan punggungku di bangku kapal terbang adalah saat yang cukup melegakan. Apa yang berlaku selepas itu, biarlah ku simpan sebagai kenangan. Bagaimana aku melalui malam yang panjang setibanya di Bintulu. Ada yang sukar dan ada yang dipermudahkan Allah. Akur apabila hanya aku keseorangan yang ditempatkan di sekolah tersebut. Semoga esok hari lebih baik bagiku.

2 April 2014,
Bintulu.


No comments: