Friday, October 23, 2009

::kamu sabar??::

maaf sangat2 kerna membiarkan blog ini terusang untuk beberapa hari... tapi sabar ye...

sebut tentang sabar ini..

anis juz nak kongsikan ckit je luahan hati... sedar tak kita selalu mendengar insan2 disekeliling sering kita mengungkapkan Sabar itu separuh daripada iman..betul tak?


Sabar memang sesuatu yang senang diucapkan tapi ia bukan sesenang dan semudah yang disangka..orang yang benar-benar menghayati erti sabar dan mempraktikannya adalah orang yang benar2 kuat..

cuba bayangkan pernahkah kita menghadapi sesuatu ujian sebagai contoh kehilangan benda yang paling kita sayangi tanpa mengeluh terlebih dahulu?

konsep sabar sebenarnya ialah pada permulaan sesuatu ujian itu melanda kita tetap sbar tanpa sebarang keluhan dan bukanlah sabar itu selepas kita mengeluh dan sebagai barulah kita mengatakan bahawa kita hendak bersabar...

macam mana? adakah Sabar itu sesenang yang disangka.. adakah semudah mengungkapkan aku sabar di atas ujian ilahi tapi di dalam hati masih mengeluh?? sejauh manakah diri ini bersabar dengan ujian allah dan sejauh manakah tahap kesabaran kita???

Ada orang tahap kesabaran memang tinggi. walau sesukar manapun ujian dia tetap mengukir senyuman dan ucapan innalillah sentiasa meniti di bibir setiap kali ujian bertandang. Susah nk cari org mcm ni kan?

Ada orang tahap kesabaran die memg rendah. x leh ada benda silap ckit pasti, mula nk mengamuk. Orang lain cuit dia sikit pun dah nak marah. Tu belum masuk dugaan2 besar yg berlaku kt dia..orang2 yang mcm ni selalunya susah menerima ujian dengan hati terbuka.

dan yang terakhir , tahap kesabaran dia sedang2 shj. Tak terlalu tinggi tak terlalu rendah. Kadang2 die bole sabar, tapi ade juga masa yg dia susah untuk bersabar.


Untuk mencapai tahap kesabaran itu sesaorang itu jangan ada perasaan resah gelisah di dalam hati mereka.. macam mana tu...

sekiranya ia sentiasa resah gelisah itu bermakna ia masih lagi tidak dapat menahan nafsu amarah maka tidak dapatlah ia menuju matalamat yang hendak dicapai.

Dalam hidup ini kita mesti ada tiga 1, Keras 2.Emas dan 3.Beras. Maksudnya dengan keras kita mesti berusaha bersungguh [usaha yang keras] barulah kita mendapat Emas dilambangkan kepada rezeki yang bernilai dan barulah kita mendapat makan dilambangkan kepada Beras yang menjadi punca makanan kita yg utama. ini samalah dengan konsep kita berusaha keras menghadapi ujian allah sehingga kita merasai kemanisan ujian tersebut dan mendapat ganjaran di atas kesbaran kita... untuk itu jangan ada KELUH KESAH RESAH GELISAH dalam hidup kita itulah tandanya manusia yang bersukur dengan nikmat ALLAH.


psss:// jadi..memang bukan mudah atau dengan kata len agak susah untuk bersbar ni kan?

Kadang2 anis pun tak mampu juga untuk bersabar bile ditimpa ujian atau musibah..T_T

sahabat2 pula bagaimana??

No comments: