Thursday, July 12, 2012

cerita lama



Bismillahirrahmanirrahim…


Setiap kali aku menghadap mak, itulah ceritanya. Cerita itu mak memperdengarkan berkali-kali. Aku tetap mendengar, sambil mengangguk-angguk mengiyakan. Ada dua perkara yang terbit difikiranku, sama ada mak lupa bahawa mak pernah bercerita kisah ini, atau  memang mak hanya punya beberapa siri cerita itu, dengan harapan agar aku bersembang dengannya.

 Hak mendengar sememangnya kita harus peruntukkan untuk ibubapa kita. Mungkin aku menjadi pendengar cerita mak hanya untuk beberapa tahun, tapi aku lagi bimbang andai aku bakal merindui kisah-kisah itu suatu hari nanti. Betapa ramai yang tidak menghargai “cerita lama” ibu mereka, dengarlah, mungkin hanya sejam dua. Bimbang kita bakal merindui cerita lama itu bukan sejam dua malah bertahun-tahun penuh penyesalan.


Seorang penulis menulis:

Kau masih ada emak. Kau lebih bernasib baik. Dengarlah cerita-ceritanya. Semakin tua, suaranya makin kurang didengari. Mereka tiada cerita baru. Hanya cerita lama. Seluruh tenaga, kelebihan dan semangatnya telah habis diperah untuk kita. Yang diperdengarkan bukan hanya CERITA tapi CINTA.”

Hati merindui insan yang menghargai aku tanpa syarat


M302,
12 Julai 2012,
6.27 p.m.

2 comments:

ubaid said...

saya masih ader mak.....

Anis said...

saya pun...jadi hargai mak kamu dengan cara yang baik dan terbaik. Moga mak meredhai kita dan moga Allah redha thdp kita jg....