Thursday, March 14, 2019

KISAH SPM SAYA (2007)






Gambar kenangan di Kelas 5 Perdagangan 1, di Maahad Muhammadi Perempuan, Kota Bharu. Sebuah sekolah yang terkenal dengan produk pelajar cemerlangnya. Selepas PMR banyak keputusan yang saya ambil tidak sama dengan kehendak pelajar lain. Jika orang lain dalam sekolah yang mengejar kecemerlangan ini, berpusu-pusu membuat rayuan ke kelas sains tulen, tetapi berbeza dengan saya. Ditawarkan kelas aliran sains tulen tetapi saya tahu jiwa saya bukan di situ. Lalu, saya mengambil keputusan untuk masuk ke Kelas aliran akaun. Pada waktu itu, saya masih ingat, ada seorang guru bertanya dan mempersoalkan keputusan saya. Tetapi saya tetap bertegas dengan keputusan yang saya tekadkan. Saya tidak keseorangan, ada juga seorang sahabat saya, yang membuat keputusan yang sama. Akhirnya kami dengan gembiranya belajar bersama dalam kelas aliran akaun. Sahabat saya tersebut adalah salah seorang 'pesaing sihat' saya dalam kelas ini. Sejujurnya, seronok belajar di kelas 4 Akaun 1, dengan rakan-rakan dan guru yang sangat baik.


Namun, setelah setahun berada di kelas akaun dan walaupun keputusan saya dalam Sijil Menengah Ugama (sejenis peperiksaan tingkatan 4 di sekolah bawah kelolaan Yayasan Islam Kelantan) ketika itu cemerlang,  tetapi saya dapat merasakan seolah-olah jiwa saya belum sepenuhnya berada di situ. Ketika awal tingkatan 5, saya sekali lagi mengambil keputusan untuk menukar aliran. Sudah tentu ketika itu ramai yang mempersoalkan tindakan saya terutama berkaitan persoalan bagaimana peluang pekerjaan pada masa depan nanti dalam aliran ini? Ya, saya faham kegusaran hati mereka tetapi saya tetap menegakkan keinginan diri dan ingin membuktikan bahawa tidak semestinya jika saya tidak memilih aliran sains tulen atau aliran yang dikejar oleh kebanyakan orang, saya tidak akan berjaya. Akhirnya keputusan SPM Ketika itu adalah buktinya. Tetapi agak kelakar juga, ketika diumumkan pelajar terbaik aliran perdagangan, saya tidak naik ke atas pentas ketika dipanggil, mungkin disebabkan sikap introvert yang tidak suka muncul di khalayak ramai. Mungkin kerana sikap introvert juga, saya tidak mempunyai ramai kawan yang rapat kerana lebih suka menyendiri di dalam kelas.  



Alhamdulillah, saya juga berjaya membuktikan dengan keputusan SPM dari aliran itu, saya berjaya mendapat tawaran ke UIA dan IPG. Ketika melanjutkan pelajaran di IPG, saya juga berjaya mendapat Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama walaupun kisah saya bermula dengan aliran yang 'tidak glamour' itu.



Adik-adik, di mana pun kita berada, kita masih boleh berjaya. Aliran tidak menentukan kejayaan tetapi diri sendirilah penentu kejayaan. Kuatkan semangat, pertahankan keinginan hati kita, selagi perkara tersebut tidak menyalahi syariat. Kejarlah cita-citamu. Saya gembira dengan landasan hidup yang saya pilih. Kerana Allah telah ciptakan kehidupan ini dengan pilihan di tangan kita, kita berhak untuk memilih jalan bahagia yang selari dengan kehendak hati. Selamat terbang bersama cita-citamu adik-adik SPM 2018. Jalanmu masih jauh, jalanku juga masih belum berakhir.


Bintulu,
14 Mac 2019.
8.29 Malam.

No comments: