Tuesday, February 10, 2009

RAHMAT DI SEBALIK DUGAAN



Dari Adulrahman bin Samurah ia berkata: Pada suatu hari keluar Rasulullah SAW menemui kami di suatu tempat, baginda berdiri lalu bersabda:

Malam tadi aku bermimpi melihat seorang lelaki dari golongan umatku yang didatangi oleh Malaikat Maut untuk mencabut nyawanya maka datanglah amal kebaikan yang dilakukan umatku itu kepada ibunya menolak Malaikat Maut itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang akan mendapat seksaan kubur, maka datanglah amal kebaikan dari wuduk yang di kerjakan , menyelamatkanny dari seksaan tersebut.
aku melihat seorang dari umatku yang di kerumini oleh syaitan-syaitan , maka datnglah amal kebaikan dari zikirnya, maka larilah syaitan-syaitan itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang akan diseksa olah Malaikat Azab, maka datanaglah amal kebaikan dari solatnya , lalu menyelamatkan dari Malaikat Azab tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang sedang dalam kehausan , setiap ia mendekati suatu perigi maka ia dihalau dari perigi tersebut,maka datanglah amal puasa Ramadhan , lalu memberi ia minum hingga tubuhnya menjadi segar.

Aku melihat seorang dari umatku, dan aku melihat para nabi punya kumpulan masing-masing,setiap kali ia mendekati kumpulan itu,maka dihalau, lalu datanglah amal kebaikan dari mandi junubnya dan memimpin ia untuk duduk di sampingku.

Aku melihat seorang dari umatku yang mukanya dalam keadaangelap gelita begitu juga di kanan,di kiri, di bawah, diatas semuanya dalam keadaan gelap,pada waktu itu ia kebingungan ,maka datanglah amal Haji dan Umrahnya,mengeluarkannya dari kegelapan tersebut,menuju ke temoat yang terang benderang.

Aku melihat seorang dari umatku yang sentiasa menjaga mukanya dari percikan api neraka dan baranya , maka datanglah amal sedekahnya yang menyelamatkannya dari api neraka tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang sangat inginberkat0kata kepada semua orang mukmin,namun mereka enggan berkata-kata dengannya,maka datanglah amal siltaurrahimnya yang menyelamatkan,hingga akhirnay ia dapat bergaul dengan mesra bersama orang-orang mukmin lainnya.

Aku melihat seorang dari umatku yang didekati oleh Malaikat Zabaniah, maka datanglah amal makruf nahimungkar yang menyelamatkannya daripada malaikat tersebut,serta membawanya kepada Malaikat Rahmah.

Aku melihat seorang dari umatku yang berjalan dengan lututnya, antara dia dia dengan Allah ada hijjab yang menutupinya, maka datanglah amal akhlaknya yang baik ,lalu memgangnya dan membuka hijab tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang sedang dalam keadaan bingung kerana buku amalnya selalumengarah untuk memberikan kepada sebelah kirinya,maka datanglah rasa takutnya kepada Allah,lalu menangkap buku itu dan memberikan kepada arah kanannya.
Aku melihat seorang dari umatku yang ringan timbangan amal baiknya,maka datanglah anaknya yang telah meninggal dunia,lalu menjadi berat timbangan amal kebaikannya.

Aku melihat seorang dari umatku yang sudah berdiri di tepi neraka jahanam, lalu datanglah harapannya kepada Allah, menyelamatkannya dari tempat itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang akan yang di seret untuk dimasukkan ke dalam neraka,maka datanglah titisan air matanya yang keluar keran takutkan kepada Allah,lalu menyelamatkannya.

Aku melihat seorang dari umatku yang sedang berdiri di atas jambatan ( Sirat ),sedang pada waktu itu ia dalam keadaan mengigil (bergocang) seperti goncangan benda kecil yang ditiup oleh angin yang sangat kuat maka datanglah sangkaan baiknya terhadap Allah ,lalu menjadikan ia tenang dari goncanagn tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku dalam keadaan merangkak di atas jambatan (Sirat),bahkan berkali-kali ia hampir jatuh ke dalam neraka,lalu datanglah amal;an solatnya menyelamatkan sehingga akhinya ia berdiri tegak di atas jambatan ( sirat), dan dapat berjalan dengan kedua-dua kakinya dan selamatlah ia.

Aku melihat seorang dari umatku yang sudah mencapai pintu syurga, akan tetapi semua pintu-pintu syurga itu tertutup untuknya, maka datanglah ucapan syahadatnya lalu membuka pintu-pintu itu dan memasukkannya ke dalam syurga.

No comments: