Monday, May 31, 2010

::Terlenanya aku dalam sedar::

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

salam sepenuh kecintaan dan kasih sayang buat semua yang sudi menjengah blog usang ini.. Alhamdulillah juga kerana masih diberi kekuatan walaupun diri ini diserang "virus" sekarang.. huhuhu...

alhamdulillah, hari ini anis memulakan hari dengan langkah dalam longlai... mungkin dengan ujian ALLAH semalam membuatkan hati ini berat dan terlalu berat untuk berhadapan dengan mana-mana INSAN.. bukan niat mahu menyalahkan sesiapa namun anis sedar dek khilaf anis dalam mentarbiah, leka dan alpa ..mungkin anis menerima teguran secara langsung .. "direct" daripada ALLAH... sepanjang perjalanan ke sempadan ###### # 2hari lepas.. anis sendiri termenung..kusut dan celaru memikirkan amanah yang ALLAH beri ini..

Demi tuhan, aku harus tabah dan lebih tabah dari biasa... Air mata pun sudah malu untuk menunjukkan muka lantaran terlalu "sering" menemaniku.. maafkan aku...

patahnya goresan hati ini.. semoga bisa ALLAH bisa mendengar rintihan hati ini:

رب لا تذرني فردا وانت خير الوارثين

"ya tuhanku, janganlah Engkau biarkan aku hidup seorang diri dan Engkaulah waris yang paling baik"

Anis teringat pada firman ALLAH S.W.T dalam surah Yunus ayat 12

Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.



Kegagalan aku dalam mentarbiah ini membuatkan aku terfikir.. bahawa setiap jiwa manusia itu susah untuk dilentur.. namun kadang-kadang kasih sayang juga mampu membantu dalam proses mentarbiah.

Hari esok bakal tiba, semoga aku mampu membuka lembaran baru dalam hidupku lagi.. lagi??? hari yang mendatang pasti menyimpan sejuta misteri yang mustahil untuk anis sendiri rungkaikan. Hari ini, segala yang berlaku bakal anis potretkan dalam hidupku.. adoyai!!! untuk apa?? untuk tatapan hati dan santapan iman yang harus aku perkemaskan setiap hari.

Teringin rasanya, anis mencipta suatu hari yang ringkas.. yang memudahkan kerja dakwahku.. namun MANA MUNGKIN itu berlaku cik anis oii....

" dan berdoalah: ya tuhanku tempatkanlah aku pada tempat yang diberkati dan Engkau adalah sebaik-baik pemberi tempat"

kata IMAM AL-GHAZALI:

yang paling jauh dengan diri kita adalah "MASA LALU". Bagaimanapun kita, apa pun kenderaan kita, tetap kita tidak bisa kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama"

Menjalani kehidupan yang tiada siapa tahu penghujung ini, kadang-kadang membuat kita semakin lari..lari ????


ye..lari dari matlamat asal kita... tujuan kita diciptakan...

muhasabah..introspeksi atau apa jua ungkapan.. memang bisa membuatkan kita kembali kepadaNYA...kesibukan kita pada kelalaian yang tiada penghujung membuatkan kita menJAUHkan diri dari ALLAH yang sentiasa DEKAT...

adikku...
bukan aku tak pernah menderita...
tetapi semuanya aku simpan..
bukan aku tak pernah kecewa..
tetapi semuanya aku pendam..
bukan jua aku tak pernah terseksa..
tetapi semuanya aku telan...
bukan aku tak pernah terluka..
tetapi semuanya aku kapan...

kerana apa???

Deritaku, kerana jiwa yang suka mencabar rasa
kecewaku, lantaran hati yang tak pernah mahu setia
seksaku, ekoran lidah yang tidak melontar kata..
lukaku, lantaran natijah akal yang kurang waras mentafsir deria..

adikku...

maka aku...
aku jadikan doa sebagai sandaran
Agar jiwa boleh terisi...
menjadikan hati mampu berpaksi..
Luka lidah jadi terpuji...
lantas akal bisa berfungsi...

Monolog diri,
31 mei 2010
fi ghurfati...

...................

p/s: firman ALLAH S.W.T : ar-ra'd 11
Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah[767]. Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan[768] yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.

767]. Bagi tiap-tiap manusia ada beberapa malaikat yang tetap menjaganya secara bergiliran dan ada pula beberapa malaikat yang mencatat amalan-amalannya. Dan yang dikehendaki dalam ayat ini ialah malaikat yang menjaga secara bergiliran itu, disebut malaikat Hafazhah.

[768]. Tuhan tidak akan merobah keadaan mereka, selama mereka tidak merobah sebab-sebab kemunduran mereka.

1 comment:

Goldman said...

COD emas tulen 999.9 Pamp Suisse Lady Fortuna 10 gram, harga semasa RM 1370.

Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi kami di goldman999.9@hotmail.com.

Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.

Harga belian semula yang hebat.

Terima kasih.