Saturday, August 28, 2010

c0retan itu

Bismillahirrahmanirrahim..

adikku sayang...

saat ini jariku masih lagi pantas menari-nari..

menaip sesuatu yang telah terpatri di hati

tatkala diri

masih terbayangkan dikau...

caraku masih sama..

hanya sebuah “mesej” pengganti diri...

pesanku cukup mudah..

adik...

.jgn alpa dgn langit yg membiru hingga lupa hijau rumput di bumi.

.jgn terkesima dgn sinaran bintang yg bergemerlapan hingga sirna tatkala memandang pasir yg dipijak kaki..

adikku..hargai setiap yg adik2 sdg miliki sebelum ia dibawa pergi..bersyukur dgn apa yg adik2 punyai selagi ia ada di sisi..

jagai nikmat IMAN, ISLAM, AL-HAYA', sebelum ia pudar dek noda yang memadamkannya..

adik.. jgn terkesima dengan nikmat dunia hingga terpadam nikmat sebenar yang datang padamu

benar.. bila ia datang di depan mata mmg tak nampak berharga,

bila hilang nanti jgn lagi cuba bertanya,

waktu kering jiwa, kontang rasa, sirami sedanau embun jua tiada guna...

ia tetap kemarau dgn cinta, hilang tak berpunca..

salam sayang.. jagai dirimu sebaik mungkin

Aku mencoret apa yang ku terdaya.. namun, masih tersiratkah yang tersurat...

aku bersyukur... ada jua yang bisa mengerti... namun ada yang hanya bisa mengucapkan kasih tanda syukur tanpa mengerti apa yang ingin ku kongsi..

adik....

Coretan ini kutujukan untuk diriku sendiri serta sahabat-sahabat tercintaku yang insyaAllah tetap mencintai Allah dan RasulNya di atas segalanya, kerana hanya cinta itu yang dapat mengalahkan segalanya, cinta hakiki yang membuat manusia melihat segalanya dari sudut pandangan yang berbeza, lebih bermakna dan indah.

Coretan ini kutujukan untuk hatiku dan hati sahabat-sahabat tercintaku yang kerap kali terisi oleh cinta selain dariNya, yang mudah sekali terlena oleh indahnya dunia, yang terkadang melakukan segalanya bukan keranaNya, lalu di ruang hatinya
yang kelam merasa senang jika dilihat dan dipuji orang, entah di mana keikhlasannya. Maka saat merasakan kekecewaan dan kelelahan kerana perkara yang dilakukan tidak sepenuhnya berlandaskan keikhlasan, padahal Allah tidak pernah menanyakan hasil. Dia akan melihat kesungguhan dalam berproses.



Coretan ini kutujukan pula untuk jiwaku serta jiwa sahabat-sahabat tercintaku yang mulai lelah menapaki jalanNya ketika seringkali mengeluh, merasa dibebani
bahkan terpaksa untuk menjalankan tugas yang sangat mulia. Padahal tiada kesakitan, kelelahan serta kepayahan yang dirasakan oleh seorang hamba melainkan Allah akan mengampuni dosa-dosanya.


Coretan ini kutujukan untuk ruh-ku dan ruh sahabat-sahabat tercintaku yang mulai terkikis oleh dunia yang menipu, serta membiarkan fitrahnya tertutup oleh
maksiat yang dinikmati, lalu di manakah kejujuran diletakkan? Dan kini terabailah sudah nurani yang bersih, saat ibadah hanyalah sebagai rutin belaka, saat jasmani dan fikiran disibukkan oleh dunia, saat wajah menampakkan kebahagiaan yang penuh kepalsuan. Cuba lihat disana! Hatimu menangis dan meranakah?


Coretan ini kutujukan untuk diriku dan diri sahabat-sahabat tercintaku yang sombong, yang terkadang bangga pada dirinya sendiri. Sungguh tiada satupun yang
membuat kita lebih di hadapanNya selain ketakwaan. Padahal kita menyedari bahawa tiap-tiap jiwa akan merasakan mati, namun kita masih bergulat terus dengan kefanaan.

Coretan ini kutujukan untuk hatiku dan hati sahabat-sahabat tercintaku yang mulai mati, saat tiada getar ketika asma Allah disebut, saat tiada sesal ketika
kebaikan berlalu begitu sahaja, saat tiada rasa takut padaNya ketika maksiat dilakukan, dan tiada merasa berdosa ketika menzalimi diri sendiri dan orang lain.

Akhirnya coretan ini kutujukan untuk jiwa yang masih memiliki cahaya meskipun sedikit, jangan biarkan cahaya itu padam. Maka terus kumpulkan cahaya itu
hingga ia dapat menerangi wajah-wajah di sekeliling, memberikan keindahan Islam yang sesungguhnya hanya dengan kekuatan dariNya " Ya..Allah yang maha membolak-balikkan hati, tetapkan hati ini pada agamaMU, pada taat kepadaMu dan dakwah di jalanMu "



p/s : adik.. aku hanya bisa mengharap..(0.o)..Sem0ga ada sesuatu yang dapat membangkitkan iman yang sedang mati atau 'jalan di tempat',berdiam diri tanpa ada sesuatu amalanpun yang dapat dikerjakan. Kembalikan semangat itu sahabat-sahabat tercintaku.. ... Ada Allah dan orang-orang beriman
yang selalu menemani di kala hati "lelah".

adakah adik itu bermakna orang yang lebih muda daripadaku? mungkin ya, mungkin tidak dalam pengertian sebenar.. namun sesuatu hakikat yang tidak bisa ku ubah.. orang yang ku sayang tidak kira muda atau tua.. semoga panggilan mesra memudahkan aku menyampaikan apa yang tersirat..”

Semoga kamu mendapat cukup kebahagiaan untuk membuat kamu bahagia, cukup cubaan untuk membuat kamu kuat, cukup penderitaan untuk membuat kamu menjadi manusia yang sesungguhnya, dan cukup harapan untuk membuat kamu positif terhadap kehidupan.

demi islam... ikhlaskan segalanya...

28 ogos 2010

fi baiti sakinah...



No comments: