Wednesday, January 11, 2012

cakap pada diri





Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, setelah Anis berhenti berehat seketika dan bermusafir ke beberapa negeri, akhirnya pulang kembali ke daerah pusat kembara ilmu. Masih dengan diri yang sama dan pastinya banyak perkara yang dijadikan nota dalam memperbaiki diri. Iye, aku harus sentiasa upgrade diri.

Tahun hijrah sudah melangkah ke 1433H dan tahun miladiyyah pula melangkah ke angka 2012. Makin ekspress masa berjalan, agak-agak bila aku bakal bertemu Rabb? (W.A). Yang penting terus berusaha meningkatkan amalan diri, berusaha menggapai redha rabb.

Menyelak tirai kehidupan memang terpaksa melihat pelbagai cabaran yang terpapar. Sudah berapa angka yang kecundang dan tidak kurang pula melihat dunia dengan wajah suram, kelam dan serba berjerebu. Hidup tidak bermaya dan penuh sedih seakan tidak ada harapan lagi, kecewa dan tertekan.

Seorang sahabat pernah meluahkan rasa berkaitan dengan dirinya yang tidak mampu dalam menghadapi sesuatu masalah. Iye, Anis juga tidak terlepas dari menghadapi situasi begitu. Selalu juga Anis bercakap dengan diri sendiri. Mungkin ada yang selalu juga menggunakan kaedah ini dalam memberi semangat pada diri. Tidak kurang juga yang memandangkan “pelik” dengan tingkahlaku ini.

Bagi diri Anis sendiri, kaedah ini adalah sangat berkesan. Terkadang kita terlupa bahawa diri sendiri boleh membawa kesan yang positif dalam diri sendiri itu (terbelit ayat).

Ketika zaman sekolah menengah, hampir setiap hari diserang sakit kepala (migraine), ditambah dengan keadaan terhimpit-himpit di dalam bas Bandar, dari Bandar Kota Bharu, hendak pulang ke rumah.  Berdiri di muka pintu bas memang perkara biasa. Cuaca yang hampir setiap hari panas menyengat, keadaan yang sesak dan kepenatan dari melaksanakan tugasan sehingga hari petang memang sangat-sangat menjadi faktor kesihatan yang tidak baik. Dan bilamana begitu, kadangkala sangat tidak tahan, balik-balik, terus menangis di dalam bilik air. Hampir setiap kali memang begitu lantaran tidak tahan.

Begitu juga, tatkala sedang menjalani peperiksaan, sakit yang datang tanpa diundang memang sangat memeritkan sehingga hendak memegang pensel pun terketar-ketar.

Di situasi yang lain, tatkala datang ketika hari-hari family bergembira seperti sedang bercuti, sedang dalam program ilmu, malah hari-hari biasa dan lain-lain situasi memang menyebabkan motivasi diri lemah. Apa yang pasti bercakap dengan diri adalah cara yang paling berkesan.

Perasaan negative seperti merasakan diri selalu menyusahkan orang lain, menyebabkan aktiviti orang terbantut, terasa seperti orang sekeliling kadang-kadang tidak percaya bahawa diri tidak sihat dan tidak mampu membuat aktiviti dan lain-lain perasaan memang menitiskan air mata.

Entah, sejak bila, perasaan suka bercakap dengan diri, berjaya memotivasikan diri. Masakan Allah menjadikan sakit semata-mata mahu diri ini menyusahkan orang lain. Pasti banyak hikmahnya. Dan yang pasti, diri ini sangat kuat menghadapinya sampai satu saat memang mampu menyembunyikannya.

Saat peperiksaan menjelma juga, Anis sangat suka memotivasikan diri dengan memberi kata-kata semangat.

Anis! kamu boleh!”.

Jujur, Anis bukanlah seorang yang boleh berjaya dengan anugerah kebijaksanaan. Mudah memahami sesuatu dengan mudah. Semuanya perlukan usaha. Sering, satu-satu muka surat di baca berulang kali dan sering juga terlupa jika kurang membuat catatan dan sekadar membaca.

MANUSIA DAN CARA BERCAKAP DENGAN DIRI

Macam-macam telatah manusia. Ada yang menggenggam kedua-dua belah tangan kemudian matanya terpejam, kadang-kala dia bertepuk tangan dan menggenggam tangannya dengan bersemangat.  Mendengar samar-samar kata-kata yang diucapkan.  Rupanya dia bercakap dengan dirinya sendiri.  Dia berkata-kata seperti memberi semangat kepada dirinya untuk melaksanakan sesuatu.  Kemudian dia bertepuk tangan seolah-olah bergembira dan memejamkan mata; mungkin membayangkan kejayaan yang dikatakan tadi.

Mengikut ilmu sains kuasa minda, aktiviti ini adalah satu perkara yang dilakukan untuk menaikkan semangat dan menguatkan mental.  Dengan kata-kata semangat yang diberikan kepada diri sendiri, kita telah membentuk satu getaran perasaan yang sangat hebat.  Keadaan ini menghasilkan rasa dalam diri bahawa kita mampu untuk melakukannya.

Perbuatan bertepuk tangan juga akan menghasilkan getaran itu.  Apabila bertepuk tangan, memberi isyarat tentang kejayaan.  Maka selepas berkata-kata dengan diri sendiri dan bertepuk tangan, kita telah membentuk rasa berjaya.

Memejamkan mata boleh dikaitkan dengan aktiviti visualisasi.  Visualisasi atau gambaran mental adalah aktiviti otak yang dilakukan untuk menghasilkan gambaran kejayaan yang diinginkan.  Otak akan menghasilkan imej dan gambaran visual seperti berjaya menghasilkan sesuatu ujian.

Selalu kita perhatikan banyak orang bercakap seorang diri. Sebenarnya ini fenomena yang sihat atau seseorang itu mengalami penyakit jiwa yang kronik??  (waaa sudah tentu tak… :P) Adakah sama bercakap seorang diri dengan bercakap atau berkomunikasi dengan diri sendiri? hmmmm

Dalam konteks ini, diri yang dimaksudkan ialah hati (bahasa biasanya) atau qalbun. Berkaitan dengan hati ini, Rasullullah saw bersabda yang bermaksud:

Sesungguhnya di dalam diri anak Adam itu ada seketul daging. Apabila baik daging tersebut, maka baiklah seluruh anggotanya. Maka sekiranya buruk daging tersebut, maka buruklah seluruh anggotanya. Ketahuilah bahawa itulah HATI” (HR, Bukhari dan Muslim).

Secara fitrahnya, hati juga merupakan tempat ilham daripada malaikat dan tempat was-was daripada syaitan. Oleh itu, hati menjadi medan pertempuran antara akal dan hawa nafsu. Akal menyeru ke arah kebaikan, sebaliknya nafsu menyeru ke arah kejahatan yang dikenali sebagai penyakit hati. Penyakit hati yang paling ringan ialah keras hati, degil, tidak mahu menerima pengajaran dan kebenaran yang akhirnya membawa kepada kekufuran, nauzubillah.

Selain hati, manusia sebagai insan yang lebih mulia daripada makhluk lain juga dibekalkan dengan minda dan akal fikiran. Di manakah letaknya minda dan akal fikiran? Adakah terletak di otak atau di hati rohani tadi? Ada yang mengatakan minda terletak di otak dan ada yang mengatakan minda dikawal di hati (qalbun). Minda mempunyai tenaga tersembunyi yang membolehkannya berfungsi dengan baik. Sebagai benda hidup, ia memerlukan makanan yang seimbang dan senaman untuk terus sihat dan terhindar daripada penyakit. Makanan minda ialah ilmu yang bermanfaat dan senaman untuk minda ialah memikirkan sesuatu masalah dengan teliti untuk mendapatkan penyelesaian yang baik.

KUASA AJAIB MINDA
Kuasa minda ialah tenaga yang terdapat dalam diri manusia sejak lahir. Semua bangsa di dunia sejak zaman dulu mengiktiraf kehadiran kuasa minda ini. Masyarakat India mengenalinya sebagai Prana, orang China menyebut Chi, orang Jepun menyebut Ki dan bagi masyarakat di Nusantara menyebutnya sebagai tenaga dalaman.

Kita perlu melatih menguasai minda dan membuat saranan kepada minda bawah sedar bagi memprogramkan setiap saranan positif ke dalam diri kita. Selain itu juga, kita perlu melatih menguasai pernafasan bagi membentuk tenaga dalam yang sedia ada di dalam diri kita. Gabungan antara minda dan pernafasan yang teratur akan menghasilkan suatu kekuatan tenaga yang sungguh hebat pada diri seseorang. Apa gunanya kalau ada kekuatan tenaga yang hebat kalau disalurkan kepada perkara-perkara yang negatif? Oleh tu, minda yang positif sangat penting dalam kehidupan kita untuk menjadi seorang yang cemerlang.

BAGAIMANA CARA NAK MELATIH MINDA YANG POSITIF?
Ni semua dari pembacaan Anis dari beberapa web, sekadar perkongsian, sama ada benar atau tidak, wallahu a’lam.

Ada beberapa petua yang disarankan oleh para ilmuan dalam bidang psikologi, antaranya ialah dengan menjangkakan kejayaan kerana selalunya jangkaan menjadi kenyataan. Jangan buang masa menjangkakan kegagalan. Kalau kita menjangkakan kejayaan, minda kita akan terfokus untuk mencapai kejayaan itu dan secara tak langsung fikiran kita akan jadi positif.

Untuk menjadi seorang yang berjaya dan cemerlang, mesti gambarkan diri sebagai seorang yang telah Berjaya dan bercakap dengan diri (hati kecil) dengan ucapan yang positif, bukan dengan kata-kata negatif, walaupun maknanya sama…. contosnya…
- Mulai hari ini aku seorang yang rajin belajar.
- Mulai sekarang aku solat 5 waktu.
- Mulai hari ini aku bersenam.

Contoh kata-kata negatif yang secara tak langsung anda terfokus kepada perkara yg negatif:
- Mulai hari ini aku seorang yang tidak malas lagi.
- Mulai sekarang aku tak mahu tinggal solat lagi.
- Mulai hari ini aku tak mahu tinggalkan senaman.

Di sinilah peranan bercakap dengan diri sendiri untuk melatih diri kita ke arah yang lebih positif, bukannya yang negatif.  Moga-moga bercakap seorang diri tidak disalah tafsir sebagai tuttt . Jom! bagi motivasi pada diri!!...  Anis selalu praktis dan sangat berkesan!

Nota 1   :  artikel ni di tulis beberapa hari, buka tutup, buka tutup terfikir adakah patut dipublish… moga-moga ada manfaatnya… -Mulai hari ini aku harus sentiasa belajar mencintai Allah dan Rasul-NYA!
Nota 2   : Untuk sahabat Anis tersayang, M403 .. Insya ALLAH kamu boleh! selamat belajar memotivasikan diri


Memulakan semester baru,
M 302,
11 Januari 2012,
10.48 p.m.

4 comments:

Bulan Syurga Firdausi said...

assalamualaikum...singgah ziarah blog akak :) smga Allah terus pelihara...

Anis said...

waalaikmlsm.. amin3x.. syukran

SyaheeDah said...

(pbila hati merasa getaran d saat mgmbil suatu kptsn,itulh tnda malaikat & syaitan sdg merebut hati)-lupa dr ktb mn,huhu

sungguh, Allah mberi rasa yg ckup hbat d balik susunan tkdir hdup k.ns,.

tntu skali ia sgt berbeda dgn insan lain,yg mgkin tdk pnah merasa,bahkan mgkin lupa pd PenciptaNya sndri..hmm,sgt2 krdil diri ini..

baru tau,ada kjian ttg ckp 'sorg2' ni,.@ mgkn kta tgh ckp ngn qarin kta kot,heee

syukran,ilmu yg sgt bmakna^__^

Anis said...

>>dik ida:

Tidak ada seorang pun yang dapat melawan kehendak takdir. Semua sudah terprogram dalam mega safar di 'luh mahfuz..Hari..Tanggal..Minit dan Detiknya....


a'a kak nis pun mbaca2 n tcari2 utk memberi pd seorang sahabat.. rupa2nya ad ttg ckp2 sorang2 ni... moga2 ad mnfaat