Friday, April 27, 2012

Kisah "Apple Pie"


Bismillahirrahmanirrahim..

Jom main masak-masak lagi! Kali ni sempat rakam gambar, jadi bolehlah share, kebiasaannya bila dah didapur, memang tak sempat nak pegang kamera. Ni yang sempat di hasilkan time cuti yang lepas, baru sempat publish. Resepi asal rujuk buku masakan student UiTM, kebanyakan resepi mudah untuk dihasilkan. Papepun jom makan! Rasanya sangat best! Sebijik seperti Pie Apple Mc’d.  

 



BAHAN-BAHAN INTI :-)
3 biji epal hijau, kupas buang empulur, didadu sederhana
1/2 cawan kismis
3/4 camca teh serbuk kayu manis
4 camca besar gula perang @ soft brown sugar
1/4 camca teh garam
2 camca besar penuh mentega
1 1/2 camca besar teping jagung

BAHAN PASTRI :-)
300 gram tepung halus (tepung gandum pun ok)
115 gram mentega sejuk, didadu kecil
60 gram lemak sayur @ shortening, didadu
1/2 camca besar gula aising
1/3 camca teh garam halus
3 - 4 camca besar air dari peti sejuk

BAHAN LAIN :-)
1 kuning telur*
1/4 camca teh esen vanilla*
1 camca besar susu segar*(*disatukan, kacau rata)

CARA MEMBUATNYA :-)

1.            UNTUK INTI :- Panaskan mentega, goreng epal dan kismis hingga lembut. Tambah gula perang, serbuk kayu manis dan garam. Kacau rata dan masak hingga sebati dan pekat. Tambah tepung jagung, kacau rata dan masak hingga pekat dan sedikit kering. Gunakan api kecil dan kacau sentiasa. Rasa dan jika ok, boleh sejukkan.
2.            UNTUK PASTRI :- Satukan tepung, gula aising dan garam, kacau rata. Masukkan mentega dan shortening, gaul ramas dengan hujung jari sehingga mendapat texture seakan2 serbuk roti. Masukkan air ais sedikit dahulu, gaul dan masuk sedikit lagi hingga bancuhan menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan dan tak payah letak air lagi. Bulat2kan doh, bungkus dengan plastik bersih dan dinginkan 20 minit.
3.            UNTUK ANYAMAN  :- Ambil doh, canai antara 2 lapisan plastik sehingga mendapat saiz lebih besar dari .Kemudian buka plastik dan terbalikkan doh tadi ke atas acuan, kemaskan. Cucuk2 permukaannya dengan garfu. Isi dengan inti, ratakan. Lebihan baki dicanai  dan dipotong panjang-panjang dan susun seperti menganyam tikar. Susun atas inti pai epal tadi. Kemaskan (yang ini boleh ikut kreativiti anda).
4.            Sapu dengan bancuhan kuning telur, berhati2 agar ia tidak meleleh dicelah acuan, ini akan menyukarkan ianya tanggal bila masak nanti, dan kemungkinan pastri akan pecah. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 30 - 35 minit atau hingga kuning keemasan. Sejukkan sebelum dipotong....





Sangat seronok, jika makan ketika masih panas :P
Selamat mencuba!

>>> Fi Baiti Sakinah.
Dengan bimbingan Chef berpengalaman lebih 20 tahun, Chef Yati ^_~
p/s: anyaman “tikar” masih sangat perlu diperbaiki… sob3



2 comments:

RuMaH TuA said...

Fuh!
Nyum2!

"Cantik da tikaq tu"

Moga Allah kasih.

Anis said...

nyum2~ hehe....amen... jom makan cik iqa