Saturday, September 29, 2012

What should I do?



Bismillahirrahmanirrahim…

Cuma nak kongsikan kisah saya bila saya sedih.


Bila saya sedih atau stress antara perkara yang paling saya suka lakukan adalah saya akan mengadu kepada Allah, saya rasa sangat lega. Ketenangan yang bermakna Allah akan beri. Kadang-kadang Allah ilhamkan jalan yang tak pernah saya terfikir. Jalan ini tak pernah menghampakan saya. 


                Kedua, saya akan berselawat. Sebuah kisah ketika praktikum. Saya di”observe”  dua matapelajaran berturut-turut tanpa sela masa, dalam masa dua jam. Mata pelajaran pertama saya rasa sangat-sangat teruk. Masuk masa kedua, saya berasa sangat sedih dan hati mahu menangis. Tapi dalam masa yang sama, saya perlu mengawal emosi sebelum mengajar.  Sebelum memulakan sesi pengajaran, saya minta semua murid berselawat thobibiyah beramai-ramai dan membaca doa. Allahu Rabbi, setelah itu Allah memberi satu perasaan tenang dan kekuatan yang tak dapat saya tafsirkan. Semenjak hari itu, saya akan memulakan kelas dengan kami ramai-ramai berselawat. Kisah sahabat saya juga, ketika mahu di”observe”, tiba-tiba bekalan elektrik terputus sedangkan dalam Rancangan Pengajaran Hariannya dia menggunakan bahan ICT. Dia terus mesej saya menceritakan perihal dirinya. Dalam waktu itu, saya sendiri buntu dan hanya mampu menasihatinya banyakkan selawat.  Kemudian, dia segera menyiapkan ABM baru sebagai plan B, untuk men”cover” balik bahan ICT yang tiada tadi, sambil berselawat. Dengan ketentuan Allah, Allah mengembalikan bekalan elektrik yang terputus tadi. Allahu Rabbi. Dia terus mesej kepada diri ini dan memberitahu bahawa rupa-rupanya Allah mahu menegur dirinya agar memperbanyakkan selawat ke atas Nabi. Hikmahnya jelas! Sollu ‘Ala al- Nabiyy!



                Kadang-kadang bila rasa pelik sangat perasaan sedih saya, saya akan menelefon mak dan abah. Bila suara mak dan abah kedengaran je di telefon terus rasa lega.  Mendengar cerita-cerita daripada mak dan abah mampu mengubati hati ini. (Ceh!)


                Sebagai manusia biasa, saya tidak terlepas dari meluahkan kepada manusia. Biasanya saya akan menghantar mesej kepada semua sahabat yang rapat dengan saya, tak terlepas kepada junior yang rapat juga. Saya akan minta nasihat apa-apa sahaja. Biasanya saya tidak akan statekan  apa jenis nasihat. Tapi biasanya juga sahabat-sahabat akan bertanya, nak nasihat yang macam maca. Hakikatnya saya sendiri tak kisah, yang penting saya dapat sesuatu.

My dear…bagi nasihat kat Anis sikit…”

“Nak nasihat…apa-apa je….”

Alhamdulillah, dengan mendengar nasihat dari orang-orang yang saya senangi dan insyaALLAH solehah Mudah-mudahan saya juga bakal mendapat SESUATU. Kadang-kadang juga saya sangat gemar “mengganggu” sahabat-sahabat dengan bertanya khabar, walhal saya hanya ingin menghilangkan rasa sedih. @_@  Pelik tak saya ni? hehe.

              

                    Satu lagi perkara, saya akan membawa diri, ke mana-mana sahaja. Kadang-kadang saya akan pandang langit lama-lama. Kadang-kadang saya akan tenung bintang-bintang. Pernah saya dalam keadaan bingung, apa yang patut saya lakukan. Allah gerakkan kaki ke sebuah majlis taa’lim. Masa tu hati menangis. Allahu…dengan kehadiran malaikat yang ada dalam majlis ilmu. Saya mendapat suatu perasaan yang saya sendiri tidak pandai terjemahkan.
               


Dan yang paling penting saya sangat suka MENULIS! Kadang-kadang dengan menulis saya dapat meluahkan. Kadang-kadang saya bina cerita berdasarkan kisah hidup. Apa yang kita rasa, kita lebih dekat untuk memaknakan dalam sebuah makalah itu sendiri!



Setakat ini sahaja coret-coret saya, dalam selang menyiapkan assignment kedua, saya mencuri sedikit masa, untuk melepaskan rasa “gian” nak menulis.  Hmmm maaf, bahasa agak lintang-pukang hari ni. Moga Allah kan berkati semua sahabat yang membaca setiap patah coretan ini. Amin



M302,
30 September 2012,
2.38 p.m.



No comments: