Monday, October 29, 2012

Episod Hidup


Bismillahirrahmanirrahim…


Episod 1 : Antara Pilihan dan Pengorbanan


Hmmm, hidup ini sentiasa bertemu dengan dua persimpangan pilihan. Kadang, lebih dari dua pilihan. Mahu atau tidak, kita harus membuat pilihan.

                Bila memilih, pasti ada pilihan yang perlu dikorbankan. Namun, sesukar manapun pilihan yang kita buat, merasai dan memaknakan pengorbanan itu lebih perit. Pilihan yang terpaksa dikorbankan... hmmmm itu lebih memerlukan satu jiwa yang cukup besar. Dengan cara dan kehendak yang benar... pahit jadi Manis, Insya ALLAH. Moga Allah REDHA.



Hidup adalah pilihan di persimpangan,
bukan mudah membuat keputusan,
hanya berharap kepadaMu Tuhan,
antara pilihan ada pengorbanan,
pengorbanan menuntut keikhlasan,
keikhlasan membawa keredhaan.



Pesan untuk diri : al-itharu li qurbin makruhun" atau mengutamakan orang lain dalam ibadah adalah suatu yang dibenci. Insya ALLAH, berusaha untuk berlaku adil, meletakkan sesuatu pada tempatnya, jika tidak diri ini akan menzalimi orang lain dan … diri sendiri… minta dijauhkan ya ALLAH... Doa’in kitak ya J


Episod 2 : Cinta

SEBUAH MUSAFIR

Menelusuri sebuah perjalanan musafir juga adalah satu zikir. Banyak Allah tunjukkan jalan untuk terus mengingatiNya. Telinga masih asyik mendengar selingan tazkirah dari Ikim. Syukur. Allah mahu memberi inzar dan basyir kepadaku. Sedang saat itu berlalu, suatu sabda belahan jiwa berlalu lembut ke dalam telinga, menembusi halus ke dalam hati. Aku biasa sangat mendengar hadis ini. Sangat-sangat biasa. Entah sudah berates kali. Malah semenjak umurku 13 tahun telah lancar di bibirku. Tapi aku memang tertunduk malu, malu sendirian, mataku basah, hatiku berdebar. Sangat kencang debaran ini. Aku jadi refleksi sendiri sambil melemparkan pandangan ke luar jendela kereta. Tanganku genggam erat. Hatiku beristighfar. Allah…


قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لاَ يُوْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى اَكُوْنَ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلِدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِيْنَ
Tidak (sempurna) iman salah seorang kamu sehingga aku lebih dicintai dari orang tuanya, anaknya dan semua manusia lainnya. (HR Bukhari dan Muslim)

Terus terngiang-ngiang hadis ini hingga saat ini. Cinta dan sayangku pada ibubapa melebihi rasa cintaku padamu… sungguh! Aku tertipu dalam sedar. Selama ini aku selalu berdoa agar Allah mencampakkan rasa Cinta dan Rindu kepadaNya dan Rasulullah melebihi dari dunia dan seisinya. Benar! Ada lagi rasa cinta kepada dunia ini. Aku perlu belajar memaknakan cinta ini agar tidak tersalah. Masih ada yang aku kurang sedar. Akan ku pegang perasaan ini dan aku kongsikan dengan kalian. Kerna juga cintaku kepada kalian.

Pernah aku terlalu rindu kepada mak dan abah hingga rindu itu sangat mencucuk! Memang terasa di hati! Betul terasa, bukan hanya kata-kata. Namun, adakah rasa rinduku untuk bertemu Allah dan Rasulnya melebihi rasa rindu aku kepada mak dan abah?

Aku jadi teringat kepada seorang ustaz. Dia pernah memberikan suatu tausyiah yang sangat menggetarkan jiwaku. Menggambarkan suatu perasaan rindunya kepada isterinya suatu masa dahulu. Ketika dia belajar di luar Negara. Katanya dia teramat rindu kepada isterinya. Lantas terus dia mengambil keputusan untuk kembali ke tanah air. Tanpa menghiraukan keadaan ketika itu. Yang penting dia pasti perlu bertemu dengan isterinya.  Menelefon sahaja tidak mampu menghilangkan rasa, ingin sekali dia merangkul belahan hatinya dalam dakapan nyata. Sepanjang perjalanan dia bagaikan kemaruk rindu. Perasaannya sangat membuak-buak. Perjalanan yang berjam-jam dirasakan berpuluh-puluh jam. Sepanjang di atas kapal terbang, bagaikan hilang arah. Mendaratnya kapal terbang di lapangan terbang, dia bingkas bangun dan meluru ke pintu kapal terbang tanpa menghiraukan penumpang lain. Almaklum, bukan mudah dan bukan sekejap menunggu masa pintu dibuka. Beberapa minit dirasakan beberapa jam. Setelah pintu dibuka, dia terus berlari-lari dan mencari-cari di manakah isterinya. Masakan melihat isterinya sudah hilang rasa rindu, didakapnya. Malah belum hilang rasa rindu, diajaknya berbual, makan bersama, semuanya diceritakan, namun belum hilang rasa itu. Terus beberapa hari berlalu dan dia perlu kembali belajar. Ah! Sekejap sahaja… belum puas.

Ustaz aku ini menundukkan wajahnya. Aku nampak kehibaannya.  Katanya itu rasa rindunya kepada seorang wanita yang dia cintai. Adakah rasa cinta kita kepada Rasulullah LEBIH DARI ITU? L Aku nampak kerinduannya dan aku rasa betapa dia merindui Rasulullah. Aku pula menyemak diriku. Tertunduk dalam perasaan malu sendiri.

AHABBU
Istilah  أَحَبُّ  iaitu (lebih mencintai) di dalam hadis yang aku dengar tadi sebenarnya mengisyaratkan bahwa cinta kepada Rasulullah  yang dimaksud bukanlah sekadar cinta tetapi mestilah cinta yang mengatasi atau melebihi daripada cintanya kepada yang lain. Jika cintanya tidak sampai ke tahap itu bererti imannya belum sempurna. Hatiku tersentuh bilamana di dalam hadis disebut khusus tentang ibubapa dan anak-anak, kerana kedua jenis manusia inilah yang paling dikasihi oleh seseorang. Bahkan terkadang-kadang kedua-duanya lebih dikasihi dari dirinya sendiri.

Benar! Betapa seorang mukmin dituntut mengasihi baginda Rasulullah hatta terhadap dirinya sendiri. Ini sebagaimana teguran Rasulullah terhadap Umar Al-Khattab yang berkata:

Ya Rasulullah,sesungguhnya tuan adalah orang yang paling saya kasihi mengatasi segala-galanya kecuali terhadap diri saya sendiri.

Mendengar kata-kata itu, lalu baginda pun bersabda:

Tidak, demi diriku di tanganNya, sehingga aku lebih engkau cintai dari dirimu sendiri

Lalu Umar menjawab: Sesungguhnya sekarang, demi Allah, tuan adalah orang yang paling saya kasihi walaupun terhadap diri saya sendiri.

Dan mendengar kenyataan itu bagindapun bersabda: Sekarang barulah sempurna imanmu hai Umar.
(Hadis Riwayat Bukhari)


Sungguh, makin aku terasa bila membaca Sabda Rasulullah :

Orang yang paling aku cintai di kalangan umatku ialah orang-orang sesudahku yang sangat ingin melihat aku (walaupun dengan mengorbankan) keluarganya dan hartanya. [HR Muslim]



REFLEKSI

Lembutnya teguran Allah buatku, hatiku terketar, menanam azam untuk terus belajar dan berdoa.  Allah bersama orang yang terus berusaha memaknakan episod cinta, menyusun mengikut kronologi hubb. Ahabba? Allah wa Rasuluhu.


Ada lagi episod yang ingin aku coretkan, namun aku tangguhkan dahulu. Koreksi diri.



Hati berkata, aku hanya mampu menyampaikan salam melalui orang lain untuk disampaikan ketika menziarahimu di raudhah. Moga Allah memilih aku untuk ke sana sebelum aku meninggalkan dunia yang fana' agar aku bisa melempiaskan rasa rindu ini. Amin. Sollu 'ala al-Nabiyy.



M302,
29 Oktober 2012,
11.11 p.m

1 comment:

Anis said...

tak terkata... masih dlm dilema... mgkn Allah mahu kak nis trs bljr utk lbh dkt dgnNya hgga satu saat ad jwpn tbaek utk diri ini... juz enjoy diz moment :)