Saturday, July 15, 2017

Update Projek Infaq #notakembestarisolat

Bismillahirrahmanirrahim

Terlalu lama rasanya tidak mengemaskini tulisan di blog ini. Masih dengan alasan yang sama. Terlalu sibuk dengan tugasan di sekolah dan tugasan belajar. Sangat mencabar kesabaran dan keimanan apabila belajar sambil bekerja ini. Hanya yang melalui akan merasai dan memahami. Beberapa kali terasa lemah untuk meneruskan pengajian, terus bersangka baik dengan Allah dan memujuk hati untuk terus yakin dengan jawapan istikharah. Berbelas angka sahabat sekuliah menamatkan pengajian dek beberapa sebab. Syukur di atas kekuatan yang diberikan Allah meneruskan sehingga akhir semester ini. Moga dikuatkan sehingga untuk semester akan datang dan sehingga akhirnya. Amin.



            Alhamdulillah, projek infaq buku #notakembestarisolat berjalan dengan sangat lancar dengan izin yang Maha Razzaq, Dialah yang tidak henti-henti mencurahkan rezeki. Saya sempat mengemaskini perkembangan di laman sosial facebook tetapi hari ini baru berkesempatan menulis. Dari lubuk hati saya, setinggi terima kasih saya ucapkan kepada setiap penderma dalam projek ini. Akhirnya terlaksana dengan jayanya. Semoga Allah membalas  kebaikan yang banyak kepada kalian.


 

 

            Di saat saya telah menutup infaq bagi projek, masih ada individu yang menyumbang. Maka hasil sumbangan itu, saya telah gunakan untuk cetakan buku untuk diagihkan kepada sekolah lain. Terdapat juga individu yang memberikan dana untuk mencetak buku bagi kegunaan mereka sendiri. Semoga setiap individu yang memiliki buku tersebut mendapat manfaat berpanjangan dan sekiranya terdapat kesalahan dalam buku tersebut, maka ikutilah yang haq, dan tinggalkanlah apa yang salah didalam buku tersebut. Saya memohon keampunan dari setiap kesilapan tersebut. Di bawah ini adalah beberapa sekolah yang menerima kebaikan dari infaq anda semua:

 SK Bandar Limbang, Sarawak

 SK Bandar Limbang, Sarawak

 SK Lemoi (JHEOA), Cameron Highlands (Pedalaman 2)

  SK Sungai Silas, Bintulu. (Pedalaman 2)


  SK Mela, Jerantut.

 
            Di kesempatan dalam tulisan terbaharu ini juga ingin saya memberi pencerahan, bahawa niat saya untuk mencetak buku untuk sekolah saya telah tercapai. Itulah tujuan pertama penulisan saya. Setelah itu, saya telah menjual buku tersebut dalam bentuk PDF. Mungkin ada yang telah tersalah sangka dengan tindakan saya dengan mengatakan bahawa saya berlaku tidak jujur kerana telah menjual karya tersebut sedangkan sebelum ini saya mengatakan buku tersebut untuk tujuan infaq. Ya, memang benar projek saya sebelum ini untuk tujuan infaq, namun setelah projek tersebut berjaya, ramai guru Pendidikan Islam telah meminta saya untuk menjual buku tersebut untuk kegunaan sekolah mereka. Maka, selepas selesai urusan pengagihan buku infaq kepada sekolah-sekolah yang berkaitan, saya mula menjual buku tersebut dalam bentuk PDF.
 
Saya telah berfikir sedalam-dalamnya kewajaran tindakan saya. Adakah salah untuk saya menjual karya saya setelah tujuan utama saya tercapai. Atau saya harus membiarkan buku tersebut terkubur sahaja tanpa manfaat. Setelah perbincangan dengan beberapa orang sahabat, mereka mencadangkan agar buku tersebut dijual dalam bentuk PDF untuk manfaat orang lain. Tujuan jualan buku tersebut adalah sebahagiannya untuk menampung kos pengajian saya dan salah seorang sahabat saya juga telah menjual buku tersebut tetapi hasil jualan itu disumbangkan kepada Sakeena TV atau terkenal dengan n9kuliah yang sedang giat menjalankan usaha dakwah mereka. Sekiranya anda ingin membeli bagi tujuan tersebut bolehlah berhubung dengan Ustaz Syukri (014-5302405) In shaa Allah hasilnya akan disumbangkan ke jalan dakwah. Semoga selepas pencerahan ini, tiada ada lagi salah sangka terhadap tindakan saya. Setiap penulisan saya, saya berhak untuk melakukan apa sahaja ke atas karya tersebut. In Shaa Allah semuanya untuk kebaikan.


Terima kasih untuk setiap kebaikan dan doa anda semua untuk saya. Semoga Allah sentiasa memimpin hati, jiwa, tindakan, kata-kata kita semua ke jalan kebenaran dan mengampuni setiap kesalahan, kesilapan, kealpaan kita. Amin


22 Syawal 1438H,
Bintulu, Sarawak.

No comments: