Tuesday, August 14, 2018

Hadiah Hari Guru


"Ustazah...nah!"


Tersipu-sipu si Syahmi berdiri ditepi meja sambil menghulurkan sebotol besar air bikarbonat. 





"Untuk ustazah?," saya bertanya untuk kepastian.


Syahmi mengangguk kepala dua tiga kali sambil tersenyum.


"Wahh, terima Kasih, Syahmi!" Tersipu-sipu dia berjalan keluar dari Bilik Guru. Ini kisah Hari Guru, bulan Mei lepas. Kali pertama dapat hadiah air bikarbonat. Rasa janggal juga pada awalnya mungkin kerana kurang gemar. Mungkin kerana itu juga, sudah tiga bulan botol ini masih belum terusik.

Tahun pertama di Bintulu, memang terkejut juga dengan budaya masyarakat di sini yang tidak dapat berpisah dengan air bikarbonat. Murid-murid di sini majoriti memang sangat gemarkan air bikarbonat, bukan botol yang kecil tetapi dalam saiz yang besar sebagai bekalan minuman ke sekolah atau kelas tambahan setiap hari. Selaku guru, berbuih mulut jugalah berpesan kepada mereka bahawa kandungan gula yang tinggi dalam air ini. Tapi, tersangatlah sukar mengubah tabiat ini kerana ia adalah budaya biasa di Sarawak.


Ya, budaya biasa terutama apabila musim perayaan. Kalau beraya di sini, jangan terkejut kerana minuman bikarbonat adalah minuman WAJIB di setiap rumah ketika musim perayaan sepanjang sebulan syawal. Jadi tidak hairanlah bagi saya jika murid-murid sukar mengubah tabiat ini kerana sememangnya sebati dalam budaya masyarakat di sini. Tapi, kalau pergi beraya, tidak ada masalah untuk meminta AIR KOSONG yang sihat. In shaa Allah, orang-orang Sarawak yang baik hati pasti akan melayani tetamu dengan penuh keramahan.



Dan hari ini, selamatlah air ini masuk ke dalam peti ais, dengan harapan teman-teman serumah dapat habiskan sebagai menghargai pemberian si Syahmi. Sekali-sekala minum air bikarbonat tak pe kan? Hehe

 Bintulu,
12 Ogos 2018

Lebih banyak kisah #diariustazahborneo di instagram 



No comments: