Tuesday, June 15, 2010

::kasih terakhir::

Perlahan-lahan, Humaira membuka laptop kesayangannya.. malam itu dirasakan sungguh sayu. Walaupun badannya dihambat keletihan setelah berjam-jam perjalanan dari kampungnya ke baiti jannatinya, dari utara ke timur. Namun, Humairah masih lagi memerah sepenuh tenaga, agar diarinya tidak bermuka kosong, setelah hampir seminggu ditinggalkan. Humairah termenung seketika, namun setelah kehangatan memori itu terasa, lantas jari-jemarinya pantas menaip sesuatu....

Bismillahirrahmanirrahim...

saat aku menulis ini, aku selamat tiba fi baiti jannatiku..

entah mengapa saat ini, aku tidak melupakan dirimu...

tanganmu masih hangat ku rasakan. Sehangat belaian kasih sayangmu. Entah mengapa sebelum ini aku tidak pernah merasakan bahawa begitu mendalam sayangmu padaku.

Nenda Maryam..

Begitu jugakah sayangnya nenda maryam padaku?.. sunyi malam menyapaku lantas mengingatkan aku pada susuk tubuh yang berusia emas itu, semahal harga akhlakmu. Jujurnya aku tidak terlalu mengenali dirimu..malah, aku mula menghargaimu setelah engkau meninggalkanku. Kata mak, tutur katamu semulus akhlakmu. Engkau mendidik zuriatmu dengan kelembutan, manakala tok wan dengan ketegasan. Ingin sekali aku mengenalimu dengan lebih...lebih dari segala sudut, andai sempat, aku jua ingin sekali lagi mengucup dahimu..sehangat kali terakhir kucupanku padamu pada saat engkau meninggalkan kami... tatkala saudara-mara memenuhi segenap ruang teratakmu, dalam dan di luar teratak.. begitulah, macam selalu orang kata, orang baik akan selalu dikenang... mungkin aku tidak terlalu mengenalimu lantaran jarak yang sentiasa memisahkan kita, aku di timur, engkau di utara.. aku masih terlalu kecil..namun masih tercalit beberapa memori belaianmu padaku...

kata mak, engkau tidak pernah menyakiti anak-anakmu, apatah lagi memarahi perkara-perkara yang tidak patut.. Kata mak, tok wan juga seorang yang sangat kuat pada agama. Malah, saat-saat terakhir ketika dia terlantar sakit,dia bisa mengetahui bila masuk waktu solat tanpa diberitahu, malah, segar pada waktu itu, dan berusaha untuk solat berjemaah di surau. Walaupun dia hanya imam kampung, namun tarbiyahnya pada anak-anak mampu menjadikan bagaimana abah..yang mampu membentuk kami pada hari ini.......

aku menulis, kerana aku sebak, ketika tangan nenda esha membelaiku dengan penuh kasih sayang, menuturkan kata-kata yang paling lembut... memandang ke arah mataku dengan penuh sayu... mengusap kepalaku dengan penuh kecintaan... aku tahu, aku bukanlah cucu yang paling rapat dengan nenda lantaran jarak...jarak yang memisahkan kami.... sama seperti jarak yang memisahkan aku dengan arwah nenda maryam yang meninggalkan aku ketika usiaku belum mengerti apa-apa. .. aku harap tangan itu bisa membelaiku lagi..kerana aku masih dahagakan kasih sayangmu... usapan kali pertama pada petang itu...dan usapan terakhir sebelum aku meninggalkanmu...deraian air matamu setiap kali kita berpisah dalam setiap pertemuan kita...begitulah berlakunya dalam masa bertahun-tahun ini... deraian air matamu tidak pernah kering, aku sedar, dagangnya kami di negeri orang kadangkala menjarakkan kasih sayang yang mungkin ingin kau curahkan. Saat ini, kau gering, menderita dalam diam.. aku harap engkau tabah, setabah mariam dan nenda maryam. Andai bisa meniti di bibirku.. aku ingin sekali mengatakan bahawa, tanpa sedar kasihku sentiasa mengiringi setiap helaan nafasku padamu.

Kasihku pada orang yang telah tiada kan terus mengalir... kerna perpisahan ini hanya sementara.. semoga kitakan berkumpul fi jannatil firdaus..amin...

Humaira, Fi baiti Sakinah, 9.55pm 15 Jun 2010

Humaira mengakhiri diarinya dengan catatan yang penuh rasa cinta pada orang-orang yang dicintainya. Dia pasrah, andai jarak itu pemisah, kerna pasti tersembunyi pelbagai hikmah!

Begitulah kehidupan ini, yang hidup, pasti akan pergi, Humairah sempat membuka buku Malam Pertama di Alam Kubur karangan Dr. ‘Aidh Abdullah Al-Qarni. Kemudian, Humairah membuka bahagian TRAGEDI ALAM KUBUR, matanya tertarik pada ungkapan yang bisa membuka hatinya:

Renungkanlah nasib saudaramu yang kini telah dikubur. Dulu ia begitu menikmati pemandangan yang dilihat. Kini Matanya telah buta, dulu perkataannya begitu fasih, kini cacing tanah telah memakan mulutnya, dulu ia tertawa. Kini giginya hancur terbenam tanah. Cermati dan perhatikan. Yakinlah bahawa apa yang telah ia alami akan engkau alami – Syaikh Muhammad Bin Husain Ya’Qub.

...............................................................................................................................................................

p/s: renungilah diri kita, betapakah nikmatnya hidup di dunia ini, adakah kita menghabiskan masa untuk mengingati ALLAH dan adakah kita mensyukuri kepada ALLAH kerana dialah yang menciptakan kita untuk hidup dan memberi nikmat kepada kita dan keluarga kita

Kita enggan mengingati maut walau sesaat. bahkan berpaling kepada dunai dan bersenda gurau serta bermain-main dnegannya

seorang pemuda berusaha meraih cita, sementara jurang kematian telah menantinya

walau ia mengharap berhenti sekejap sahaja, derap kematian akan tetap menghampirinya.. kita adalah calon mayat.. apa yang boleh kita perbuat? kita dihadapkan pada sesuatu yang tak boleh dhindari...

Fi baiti Sakinah, 9.55pm 15 Jun 2010

No comments: