Friday, June 25, 2010

kita masih bersamakah?

bismillahirrahmanirrahim


Semalam tidur agak lewat semata-mata nak siapkan sebuah catatan belajar menerima "orang baru" khas untuk akak sayang..walaupun catatannya tak seberapa...


fikiran hari ini buntu, kata seorang sahabat anis, makan tak lalu, tidur tak lena, mandi tak basah.. macam orang bercinta bukan? tapi sebenarnya semuanya gara-gara symptom nak meninggalkan baiti sakinah.. sob3 ..


hari jumaat terakhir di rumah semalam, sempat landing atas katil dengan kakak sambil membaca buah tangan daripada abah yang balik dari kuliah Jumaat Tok Guru semalam. Anis? tak sempat nak ikut.. sob3.. tapi insyaALLAH ada hikmah yang telah diatur oleh ALLAH .. bukankah segalanya telah molek dan indah diatur ALLAH..


tersenyum panjang, bila lagi nak jadi budak-budak selain membuat bising di rumah.. lepas ni akak Nisa’ dah nak terbang ke SARAWAK..wow.. kitak naek belon ye? huhu


tergelak sambil membaca sebuah BEKAL DI SANA.. mulanya membaca sambil suka-suka sahaja.. namun bila diamati kembali.. membuat diri banyak terfikir.



MASIH SUAMI ISTERIKAH DI ALAM AKHIRAT?



kakok, kakok dengaq ni..”


“masih suami isterikah di ALAM AKHIRAT?”


pertama..

wanita yang meninggal sebelum berkahwin

wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin skan dikahwinkan oleh ALLAH SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga

Rasulullah s.w.t bersabda”tiada si bujang di dalam syurga (muslim)

ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia..


ha.. kedua, wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya”

wanita ini juga akan dikahwinkan oleh ALLAH s.w.t dengan lelaki daripada ahli syurga


ketiga, wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga. Begitu juga wanita yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, dia akan dikahwinkan oleh ALLAH dengan seseorang daripada lelaki yang masuk syurga


keempat...

wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin . Wanita ini akan berada bersama suaminya yang dikahwini setelah masuk syurga sekiranya suaminya masuk syurga


kelima...

wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya. wanita ini akan tetap bersama suaminya yang dikahwini sekiranya suaminya masuk syurga


dan


keenam...

wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya..

huhuhu

maka, dia akan bersama dengan suami yang terakhir dikahwininya di dunia..suaminya yang terakhir dikahwini adalah suaminya di syurga sekiranya suaminya itu masuk syurga..

rasulullah s.a.w bersabda:” wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir”



“subhanallah... hebatnya..”



“bercinta hingga ke syurga? amin....”



iye, kakakku.. semoga berjaya membina jambatan ke sana bersama zuriat yang soleh dan solehah..




catatan hati,

26 Jun 2010

3.19 p.m

fi baiti sakinah



p/s: "Tuhan... Aku belum nampak akan kebaikan di sebalik kepedihan ini dengan ilmuku yang terbatas. Tetapi aku yakin ya Allah, ilmu Mu maha luas, pasti ada kebaikan yang masih terselindung di sebalik ujian ini. Yang ketika ini tidak mampu aku fikirkan dan bayangkan..."

5 comments:

Fakeh said...

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

^^Sum-one Wit Sum-tin^^ said...

salam...
rajin awk bace buku^^...
hehe...
best entry ney ^_^...

aNis hUmaiRa said...

kepada ^^Sum-one Wit Sum-tin^^ xdela, bese2 je, sikit2 sambil tmbh ilmu, mekasih sudi baca

^^Sum-one Wit Sum-tin^^ said...

sesame sbb sudi balas...^^...maaf la...nme sy pnjng sgt...msty kne copy paste nme sy tu...huhu...erm... buat nme sy "No NaMe" je...^^

aNis hUmaiRa said...

hehe..xpe2..anis suka blas komen orang.. mekasih sudi menjenguk teratak buruk saya