Friday, December 24, 2010

ayuh tunjukkan!



Bismillahirrahmanirrahim..

Anda punya sahabat? Punya orang yang anda sayang? Atau orang yang anda CINTA?


Anis dapat lihat..



Yah! ada orang bersemangat dalam bab ini, ada juga yang berubah riak muka sebaik soalan ini diutarakan, dapat lihat cara orang yang di soal “melihat” soalan ini. Bagaimana zhon ataupun sangkaan atau lebih tepat tanggapan sahabat pada soalan itulah yang membawa kepada kefahaman yang berbeza.


Lewat tadi sempat membelek-belek kembali buku LANGIT ILAHI 2, karya saudara Hilal Asyraf, buku ini dah lama Anis tinggalkan di rumah, Encik Asyraf a.k.a adik Anis telah membaca buku ni sehingga “lonyai” (sob2…sedih2…sayang tau T_T) ..

Sedang membaca kembali sedikit sebanyak Anis tertarik dengan bab “Semarakkan Cinta Untuk dicinta”. Suka bab ini, melihat perspektif bagaimana konsep untuk menyemarakkan cinta pada orang kita sayang. Cukup mudah pendekatan yang cuba di bawa.


Anis bawa kembali kisah yang sahabat Rasulullah, lebih kurang kisahnya macam ni, pada suatu hari ada seorang lelaki bertemu dengan saidina Umar Al-Khattab. Kemudian dia melihat Saidina Umar Al-Khattab mengucup dahi anaknya. Lelaki itu berkata dengan angkuhnya:


“Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi tidak pernah sekali pun aku mengucup dahi mereka.”

Saidina Umar berkata, “Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, sesiapa yang tidak mengasihi, maka dia tidak akan dikasihi (Allah).”


Cuba sahabat lihat kembali pada kenyataan Anis tadi, iye, soalan yang Anis utarakan tadi pasti lain orang lain persepsinya.

Ada segelintir manusia cukup memandang jelek kasih sayang dalam kehidupan. Hina dan kotor sangatkan “kasih sayang” itu?.




Bukan, sebenarnya mereka yang membian tembok, tembok bernama EGO. Suami ego untuk menunjukkan kasih sayang kepada isteri, isteri pula ego menunjukkan kasih sayang kepada suami. Ibu bapa ego menunjukkan kasih sayang kepada anak-anak. Anak-anak pula ego untuk menunjukkan kasih sayang kepada ibu bapa. Abang ego menunjukkan kasih sayang kepada adik, dan ia tetap bermain dengan ego dalam sebuah institusi keluarga. Begitu jua dnegan sebuah persahabatan. Sahabat ego dalam menonjolkan sayangnya kepada sahabat yang lain. Dalam konteks usrah, naqib dan naqibah gagal dalam mempamerkan kasih sayang kepada anak usrahnya dan anak usrah juag terkadang ego dalam menerima kasih sayang.

Sangat menyedihkan bukan?

Begitulah kebanyakan daripada kita, ego itulah yang terkadang membawa kepada kehancuran.

“bukannya tak sayang, tapi buat apa nak tunjuk-tunjuk, sayang tu tak perlu ditunjuk-tunjuk”



Rasulullah s.a.w tak begitu, baginda tidak ego..

Pernah teliti bagaimana akhlak manusia teragung ini?

Dalam akhlaknya, baginda mempamerkan cinta, bahkan dalam kata-katanya juga terpamer cinta.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda,

Daripada Miqdam bin Ma’di Kariba r.a, Nabi s.a.w bersabda: “Apabila seseorang insan mengasihi saudaranya, beritahulah kepadanya bahawa ia mengasihinya”

(Riwayat Abu Daud dan al-Tarmizi) – Rujukan 300 Hadis bimbingan bab hak-hak persaudaraan.



Malah, kita seirng juga mendengar kisah cinta antara Aisyah dan Rasulullah bukan? Rasulullah tidak segan untuk berlumba lari dengan isterinya Aisyah. Baginda juga tidak segan untuk memeluk dan mencium dahi Fatimah az-zahrah.



Itulah contoh mudah bagaimana suri teladan mengajar kita untuk mempamerkan rasa sayang. Kata Saudara Hilal Asyraf:

manusia hari ini seakan-akan sukar untuk menonjolkan rasa kasih sayang dan cinta. Katanya, kalau berlebihan menunjukkan cinta, nanti naik lemak. Ya benar, kalau berlebihan, tetapi cinta itu ditunjukkan dengan penuh sederhana dan bermakna, pasti cinta dan kasih sayang itu mampu membentuk suasana yang harmonis.”

Apa pentingnya ibubapa menunjukkan sayang, apa pentingnya sahabat mempamerkan kasih, apa perlunya sang abang dan kakak menonjolkan rasa cinta? Adakah sayang tanpa perlu marah?



Bukanlah sayang sehingga anak-anak terbiar begitu, Rasulullah juga mengajar ibu bapa agar merotan anak yang tidak bersolat, tetapi perlulah cinta itu disemai, kerana tanpa cinta dan sayang yang terpamer pasti tiada kesan tindakan itu tadi.

Ayuh tunjukkan!


Cinta itu lebih tua daripada alam ini, kerana atas dasar cintalah TUHAN menciptkan alam ini”


Inspirasi kembara Hamba mencari cahaya,

Di hujung pena Anis Humaira,

24 Disember 2010,

10.52 p.m,

Fi baiti Sakinah.

3 comments:

haway mutasawwil said...

ego tu pyh + malu etep

aNis hUmaiRa said...

^-^..tuulah, hakikatnya bukan semua org suka menunjukkan tanda sayang, syg, tp dalam hati jah..xgitu ustaz?

Anonymous said...

Ya, mungkin karena itu