Wednesday, November 17, 2010

CHENG HO di Kelantan




Expo Cheng Ho bakal julang Kelantan

SIAPA sangka suatu hari nanti Kelantan Darul Naim akan lebih dikenali di China daripada negara Malaysia sendiri?

Jangan salah faham, bukan Kelantan hendak bersaing dengan Malaysia sebagai sebuah negara.

Tetapi Kelantan sudah mula meletakkan dirinya sebagai 'leading state' sebagai hab utama pelancongan, perdagangan, produk makanan halal, kesenian, perubatan dan pendidikan yang berasaskan Islam dalam negara.



Bolehkah impian ini direalisasikan? "Sudah tentu, saya berkeyakinan kita akan berjaya menarik kuasa pasaran, peniaga dan pelancong yang ramai sempena Expo Cheng Ho yang akan diadakan pada 21 hingga 26 November depan," kata Dato' Husam Musa, Exco Kerajaan Negeri Kelantan.

Penatnya belum hilang. Selepas berkempen di Galas, beliau bergegas ke China. Sebaik pulang keesokannya, terus hadir dalam temuramah dengan Bernama TV. Siaran mengenai Expo Chengo Ho dipancarkan dari jam 1 hingga 2 petang, di saluran Astro 502 hari Sabtu lepas. Selesai dengan Bernama TV beliau menghadap penulis pula.

Tetapi Husam adalah 'Man with a mission'. Beliau tidak kenal erti penat lelah, tidak menoleh ke belakang. Rancangannya cukup besar.

Expo Cheng Ho yang dirancang merupakan yang pertama diadakan di dunia.

Ianya akan menjadi hab pameran perdagangan antarabangsa yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan di pekarangan Stadium Sultan Muhammad ke-IV, Kota Bharu, Kelantan.





Lebih 300 syarikat perniagaan dari seluruh dunia, terutamanya syarikat milik umat Islam akan mempamerkan produk-produk keluaran mereka.

Difahamkan lebih 700 gerai pameran yang disediakan. 160 buah syarikat daripada negara China, 100 buah syarikat dari Kelantan dan lebih 150 buah syarikat antarabangsa akan mempamerkan produk di dalam sebuah pavilion besar yang akan disediakan.

Manakala sekitar 300 gerai disediakan di luar dewan pameran untuk peniaga-peniaga dari Kelantan dan seluruh Malaysia.

Persoalannya, mengapa dinamakan Expo Cheng Ho? Expo ini diadakan bersempena memperingati dan meraikan kedatangan armada laut Laksamana Cheng Ho ke Semenanjung Tanah Melayu 600 tahun yang lalu.

Apa signifikannya Cheng Ho? Yang penting kata Husam, Cheng Ho adalah seorang Muslim yang membina jambatan diplomatik, menghapuskan lanun-lanun, membawa keamanan serantau.

Cheng Ho katanya mendarat lebih awal di Kelantan daripada negeri-negeri lain di Semenanjung.

Menurut Husam, pihak Kerajaan Negeri Kelantan sudah pun mendapat persetujuan dari Muzium Cheng Ho di Melaka untuk memindahkan sementara bahan serta artifak untuk dipamerkan sepanjang expo berlangsung.

Misi penyebaran Islam, keamanan, perdagangan serta idea yang dicetuskan Laksamana Cheng Ho sejak 600 tahun lampau, kini diterjemahkan dalam Expo yang akan berlangsung selama enam hari tersebut.

















Kelantan katanya, di bawah kepimpinan Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, akan menjadi peneraju utama mempromosikan kesatuan di kalangan umat Islam serantau melalui kolaborasi perdagangan dan hubungan diplomatik di kalangan pelbagai negara yang berbeza.

Selama enam hari, Expo Cheng Ho akan mengenengahkan peluang-peluang perniagaan, pelancongan, produk halal, perbankan Islam, industri, bioteknologi serta produk berasaskan pertanian.

Bagi yang berminat dengan lebih mendalam, mereka boleh menyertai beberapa forum yang bakal diatur di sepanjang Exco berlangsung.

"Tokoh-tokoh serantau yang akan menghadiri Expo Cheng Ho ini akan kita maklumkan dari masa ke semasa.

"Bagaimanapun yang sudah mengesahkan kehadiran, antaranya ialah penulis kaligrafi al-Quran terpanjang, iaitu sepanjang 209 meter akan kita pamerkan, serta persembahan akrobatik seperti berjalan di atas tali merentasi Stadium Sultan Muhammad juga ada. Rugi kalau siapa-siapa tak nak mari (datang)" katanya

Sumber: husammusa.com

1 comment:

Admin said...

amat teruja,
mnunggu tuk ke sne..

<((((((((((((((((◕‿◕)⊰
salam iduladha..
*cowie lmbt wish*